David S.

David S.

David S.

  • Věk v době rozhovoru:  let

David S. byl poprvé seznámen se svou diagnózou ADHD od své paní učitelky v první třídě. Maminka ani chlapec si nepřáli, aby byla s jeho diagnózou seznámena celá třída, ale přesto se tak stalo. Diagnostika byla provedena psychiatrem, který mu také předepisuje medikaci. Léky mu napomáhají například při usínání nebo s koncentrací v průběhu dne. David S. navštěvuje také psychologa. Jeho péči považuje za důležitou, protože mu pomáhá zvládat ADHD. Povídají si o věcech, o kterých se doma s rodiči běžně nebaví. Za příčinu vzniku ADHD David S. považuje nedobré poměry mezi jeho rodiči v předešlých letech.

Více o Davidovi:

Příznaky ADHD David S. popisuje jako „zlobení“, při kterém pobíhá ve škole nebo škádlí svoje spolužáky. Často dostává napomenutí a poznámky od paní učitelky. Pozoruje na sobě i problémy se soustředěním, které se ve škole projevuje vyrušováním a vykřikováním. V soustředění mu pomáhá tělocvik, na kterém vybije svou energii a následně se může lépe soustředit. Kromě tělocviku mu pomáhá počítání do deseti. Davidovi S. tuto pomůcku poradila paní učitelka a David jí často využívá. 

David S. popisuje, že někdy už několik minut před jeho „zlobením“ pociťuje impulz v hlavě, který tomu předchází. I když si uvědomuje, že nastane chování, které není zcela žádoucí není schopen mu zabránit. David S. je pozitivní a věří, že se časem jeho chování bude zlepšovat.

David S. má zkušenosti s několika hospitalizacemi v nemocnici a pobyty na speciálních táborech. Na tábor musel jet, protože měl období, kdy nechtěl chodit do školy a byl pro maminku nezvladatelný. 

Ve škole se cítí David S. dobře díky svým kamarádům, se kterými má dobré vztahy. Do školy chodí rád, i když je to pro něj někdy náročné. Vztah s paní učitelkou nemá dobrý, popisuje, že je na něho moc přísná a přál by si větší volnost jako dávají ostatní učitelé. Mezi jeho mimoškolní zájmy patří malovaní, hraní fotbalu nebo hrání si s kamarády. 

Svou rodinu popisuje jako podporující, hlavně jeho maminku. Uvědomuje si, že má kvůli jeho ADHD mnoho starostí a říká, že by ho někdy nejradši „dala pryč“. Ale i přes to si je vědom její lásky a ochrany. Stejnou oporu jako u maminky pociťuje u svých prarodičů a sourozenců. Se svými sourozenci vychází dobře a vnímá vzájemnou lásku a oporu mezi nimi. 

Kdyby mohl David S. pro děti s ADHD vymyslet nějaký vynález, byl by to elixír proti zlobení. 

Odborníkům věnujícím se dětem s ADHD by vzkázal, aby jim věnovali více péče. Je vděčný za jejich pomoc a je si vědom, že to velice zlepšuje jejich kvalitu života. 

David S. vnímá ADHD negativně a nazývá ho „nenormální nemoc“. Říká, že kdyby nebylo ADHD, tak by na sebe byli lidé hodnější a neubližovali by si. 


Audio a video


David S. vysvětloval, že se ADHD projevuje tak, že „prostě zlobí.“
Davida S. nejvíce podporovala maminka.
Davidovi S. se osvědčilo napočítat do deseti.
David S. byl v zařízeních ústavního typu několikrát.
David S. doporučoval vyhýbat se doma i ve škole průšvihům.