Robert

Robert

  • Věk v době rozhovoru: 40 let (Robert), 9 let (syn)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: v7 letech 
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Robertův syn má od sedmi let diagnostikovanou oboustrannou těžkou ztrátu sluchu.

Před zjištěním diagnózy odborníci přisuzovali jeho komunikační problémy sníženému intelektu. Postupně se ale ukázalo, že potíže s porozuměním a malou slovní zásobu způsobuje sluchová vada. 

Nyní má syn sluchadla a využívá i bezdrátovou technologii. 

Navštěvuje první stupeň základní školy hlavního vzdělávacího proudu a jeho slovní zásoba se postupně zlepšuje. 

Robertův příběh

Podle Roberta byl vývoj řeči u syna v raném věku standardní a v normě, ale postupem času si rodiče začali všímat, že slovní zásoba nenarůstá tak, jak by se dalo očekávat. Někdy byl jejich syn podrážděný, podle Roberta proto, že mu okolí nerozumí.

Pediatr je poslal na foniatrické vyšetření, kde se však žádná vada sluchu neprokázala. Pomalý vývoj řeči tedy pediatr přisuzoval tomu, že chlapci jsou pomalejší v rozvoji řeči, a předpokládal, že se rozmluví ve školce. 

Syn nastoupil do běžné mateřské školy, kde si i učitelky začaly všímat, že nereaguje na zavolání. Protože nebyla potvrzena vada sluchu, rodiče se rozhodli vyhledat psycholožku, která na základě testů vyhodnotila, že syn má lehkou mentální retardaci. 

Robert se svou ženou se rozhodli dát syna do logopedické školky. Zde si logopedka znovu vyžádala vyšetření sluchu v nemocnici. Robertovu synovi bylo sedm let a lékaři mu diagnostikovali oboustrannou těžkou ztrátu sluchu. Dostal sluchadla, na která si velmi rychle zvykl, a díky nim se mu začala zvětšovat slovní zásoba. Podle nového psychologického vyšetření nemá syn žádný intelektový deficit a diagnóza lehké mentální retardace byla mylná.

Syn nastoupil do běžné základní školy po odkladu v sedmi letech. Má asistentku pedagoga, se kterou je velmi spokojený a rodiče si velmi pochvalují její přístup a pomoc v hodinách.

Velký přínos Robert také spatřuje v bezdrátovém zařízení, které využívají především ve škole a na výletech. Zařízení se osvědčilo také při fotbale, který syn ve volném čase rád hraje. Nevýhodou bezdrátového zařízení je podle Roberta vyšší pořizovací cena. Žádali o dotace celkem dvakrát, ale žádost jim byla vždy zamítnuta. Nakonec díky přispění nadací si mohli bezdrátovou technologii dovolit.

Syn má dodnes problém s významy některých slov, takže mu rodiče vysvětlují termíny, aby pochopil celý kontext. Pravidelně navštěvuje logopedii.

Robert vzkazuje rodičům, aby své obavy nedrželi v sobě a svěřili se i svému okolí. Dále upozorňuje, že pokud se rodičům nezdají výsledky vyšetření, ať se nebojí a vyhledají jiné pracoviště. Lékařům Robert vzkazuje, ať jsou pečliví, aby nedocházelo ke zkresleným výsledkům. Velkým přínosem by podle něj bylo nastavení jednotného postupu v rámci zdravotní péče. Pedagogům vzkazuje, ať jsou hlavně trpěliví.

Audio a video


Robertův syn začal nosit sluchadla celodenně téměř okamžitě.
Robert byl velmi spokojený s pravidelným servisem sluchadel.
Robert popisoval, že ovládání bezdrátové technologie bylo jednoduché.
Robert popisoval, jak pomůcku doma používají.
Robertův syn udělal díky bezdrátové pomůcce pokrok ve škole i v oblasti řeči a čtení.
Robertův syn měl chudší slovní zásobu.
Robertova žena byla ráda za přizpůsobené prostředí třídy.
Robert hovořil o tom, že by si člověk měl ulevit sdílením s lidmi kolem sebe.