Zpět na Pracovní život, škola; Pracovní neschopnost a invaliditana téma

Mária se kvůli problémům s tzv. mozkovou mlhou v obdobích zhoršení příznaků nedokázala učit nové věci ani soustředit. Měla pocit, jako by se jí snižoval intelekt. Maturitu zvládla, ale náročné studium medicíny musela nejdřív přerušit a pak i ukončit.


Mária

  • Věk v době rozhovoru: 28 let
  • Věk v době diagnostikování: 25 let
  • Absolvovaná léčba: alternativní antibiotická, alternativní, doplňková

Textová verze


P: No, moje problémy sa postupne zhoršovali. Začalo mi byť takto zle aj keď som bola v pokoji, neostalo to iba pri športe. Spúšťač začala byť aj mentálna aktivita. Prestala som vládať v škole, nedokázala som sa nič nové naučiť ani sa sústrediť. Mala som pocit, akoby mi klesol intelekt. Moje problémy prebiehali epizodicky, to znamená, že som mala lepšie obdobie a potom som mala pár horších dní. Niekedy som mala lepšie obdobie aj 3 mesiace. Už som si myslela, že som zdravá, príznaky sa skoro stratili, ale nakoniec sa to vždy vrátilo. Väčšinou ešte v horšom. Preto som navštevovala doktorov a dobiehala všetko zameškané v tých obdobiach, keď mi bolo lepšie. Na strednej škole som sa bála, že nezmaturujem, kvôli tomu, že by mi takýto horší deň padol na maturitu. Pre istotu som si podala 5 prihlášok na vysokú školu lebo som vedela, že keď bude 5 rôznych termínov, jeden mi určite vyjde aj na lepší deň. Dostala som sa na medicínu a tam to začalo byť skutočne náročné. Prestala som to stíhať dobiehať v dňoch, keď mi bolo lepšie. Najprv som musela štúdium prerušiť a povedala som si, že vyhľadám doktorov, tí zistia čo mi je, vyliečim sa a budem sa môcť vrátiť. Nestačilo však štúdium prerušiť na jeden semester, tak som  prerušila opäť o rok. To tiež nestačilo, tak som bola nútená zmieriť sa s tým, že školu nedokončím.

T: Takže vy jste vlastně přerušila v prváku už při takovém tom…? 

P: Bolo to v 3. ročníku-

T: Ve 3. ročníku?

P: Nie, dokonca po 3. ročníku.

T: Takže vy… až do 3. ročníku jste to zvládla, uhrávala nějakou remízu?

P: Áno, áno.

Další zkušenosti:

Tomáš Ch. pracuje na počítači. Když mu brněly prsty, byla jeho výkonnost nižší, pracovní omezení pro něho však nebylo nijak extrémní.

Michal na sobě nepozoroval výraznější únavu, takže práci vysokoškolského učitele zvládl vykonávat i během propuknutí a léčby borreliózy.

Tomáš P. zvládal práci díky tomu, že je podnikatel a „sám sobě šéfem“. Navíc měl kolem sebe schopné lidi, kteří některé úkoly převzali.

Petr D. zvládl nejhorší fázi nemoci bez pracovní neschopnosti i díky tomu, že v daném období zrovna u jeho zaměstnavatele přechodně klesl požadavek na výkon.

Zuzana mohla pracovat z domu a práci si plánovat podle potřeby a svého zdravotního stavu.

Dagmar její šéf a kolegové podrželi i v době, kdy ještě nevěděla, že je právě borrelióza příčinou potíží, které ji občas vyřadí z práce.

Veterinářka Lada se setkala s pochopením kolegů i nadřízeného.

Bez pracovní neschopnosti nemohla
Jaroslava v zahraniční firmě zaměřené na výkon čekat žádné úlevy.

Programátor Tomáš N. zvládal práci na plný úvazek díky častému využívání home officu a pozdějších příchodů. Nemoc ho také naučila upřednostnit zdraví před kariérním růstem.

Tomáš M. v určité fázi onemocnění nezvládal už nic jiného než práci, která ho velmi vyčerpávala. Nad jeho síly bylo i dojíždění, takže v kanceláři dokonce i přespával.

Mirka si snažila vše naplánovat a svých plánů se držet. Kvůli přílišné zátěži pak ale často kolabovala.

Petr E. se potýkal s tzv. mozkovou mlhou. V každé práci měl problémy s otupělostí, zpomaleností a neschopností se soustředit, často dělal chyby.

Petra se kvůli příznakům tzv. mozkové mlhy špatně soustředí a všechno po sobě musí stále kontrolovat. Pracovat je pro ni velmi náročné, s pomocí léků to jde lépe, ráda by však fungovala bez nich.

Marcela je kvůli problémům s očima a bolestem kloubů v pracovní neschopnosti už rok.

Jana vnímala přiznání invalidního důchodu jako vysvobození, ale zároveň měla obavy ze závisti nebo posměchu druhých.

Aneta kvůli neprodloužení pracovní neschopnosti dala v práci výpověď a zaevidovala se na úřadu práce.

Jarda se po opakované pracovní neschopnosti v nepříznivém zdravotním stavu rozhodl dát v práci výpověď a zůstat na úřadu práce.

Alena měla nárok na pracovní neschopnost, přes velké bolesti se však vrátila ke své práci. Cítila totiž, že je jí tak lépe, než když se doma o samotě celý den soustředí na své zdravotní problémy.

Mária se kvůli problémům s tzv. mozkovou mlhou v obdobích zhoršení příznaků nedokázala učit nové věci ani soustředit. Měla pocit, jako by se jí snižoval intelekt. Maturitu zvládla, ale náročné studium medicíny musela nejdřív přerušit a pak i ukončit.

Petr E. se nedokázal ve škole hnout z místa a po druhém ročníku gymnaziální studium ukončil.