Volný čas

Volný čas

Trávení volného času dětí a mladých lidí s ADHD se na první pohled příliš nelišilo od toho, jak tráví čas jejich vrstevníci. Podle mnohých studentů ADHD nemělo žádný vliv na mimoškolní a volnočasové činnosti. 

OBSAH STRÁNKY


Honza vnímal, že při sportu šlo ADHD stranou.

Projevy ADHD během volného času

U některých studentů hrály projevy ADHD, zejména hyperaktivita, roli při výběru kroužků a aktivit. Někteří cítili, že jim aktivní činnosti prospívají, jiné k tomu směřovali rodiče. U mnohých fyzická aktivita uspokojovala potřebu ventilace přebytečné energie a únava ze sportu snižovala některé potíže, například nadměrnou impulzivitu nebo problémy s usínáním. Studenti s ADHD při aktivitách náročných na energii navíc často vynikali.

I u volnočasových aktivit se však mohly projevit některé negativní stránky ADHD. Studenti měli někdy potíže udržet pozornost během celého kroužku nebo tréninku, potřebovali aktivity střídat. V některých případech také došlo ke konfliktům v kolektivu.  Když byl Vojta mladší, byl pro něj fotbalový trénink moc dlouhý a odbíhal pozorovat šneky a letadla. Dia se někdy přestala soustředit a potom špatně vedla koně.

 Simon při tréninku občas nedával pozor.

Kroužky

Někteří studenti žádné kroužky nenavštěvovali, jiní měli naopak volný čas nabitý. Část z nich množství různých aktivit ocenila, jiní to vnímali spíše jako tlak ze strany rodičů a dali by přednost větší volnosti. Studenti navštěvovali různé sportovní kroužky, skaut, hudební kroužky apod. 

Ve větších městech bylo možné využít nabídku neziskových organizací zaměřených na děti se speciálními potřebami. Studenti tak mohli navštěvovat nízkoprahové kluby nebo sportovní kroužky přímo pro děti s ADHD. 

Kroužky hrály v mnohých případech roli při získávání sociálních vazeb, ať už s vrstevníky nebo s trenéry a vedoucími kroužků. Marco se díky nízkoprahovému zařízení seznámil se svou přítelkyní. Někteří studenti se však necítili kolektivem přijímaní (více v kapitole xxx vztahy).

Marco měl velmi organizovaný volný čas.

Sporty

Studenti, se kterými jsme hovořili, provozovali celou řadu sportů. Nejčastěji to byl fotbal, oblíbené však byly i jiné kolektivní sporty jako házená, florbal, volejbal, basketbal. Někteří se věnovali atletice, gymnastice nebo tenisu. 

Vítanou pomocí s ventilací nahromaděné energie byly adrenalinové nebo bojové sporty (horské koloběžky, parkour, horolezectví, karate nebo box). Jiné kroužky, jako byla lukostřelba, airsoft, žonglování nebo plavání, studenti nebo jejich rodiče vybrali naopak pro posílení pozornosti. Dia se věnovala jízdě na koni a gymnastice, nejraději však skákala na trampolíně. 

Mekáč měl nejraději parkour přes překážky a skákání na trampolíně.
Vojta vyzkoušel celou řadu sportů.

Jiné koníčky

Stejně jako jejich vrstevníci, i studenti s ADHD rádi trávili čas hraním videoher, ať už na počítači, mobilu nebo herních konzolích. Výběr žánru her byl individuální (strategické, akční, adventury, simulace, RPG i vědomostní hry). Někteří nejraději hráli online hry, ať už s neznámými spoluhráči nebo se svými přáteli. Oli se učil hry i programovat ve speciálním softwaru. Marco věřil, že hraní her zlepšuje jeho schopnost se soustředit a udržet pozornost.

Dalšími oblíbenými činnostmi bylo sledování televize nebo online obsahu, návštěva kina či divadla. Někteří trávili čas raději aktivně, jiní dávali přednost klidnější zábavě, jako je čtení, lenošení, modelování, malování nebo hraní deskových her. Někteří ve volném čase poslouchali hudbu, jiní hráli na hudební nástroj nebo zpívali. Mekáč hrál v kapele na bicí. 

Studenti trávili volný čas často venku, David rád jezdil na kole nebo chodil do přírody. Jirka zahradničil. Mnoho dětí a mladých lidí bylo rádo s kamarády, ať už venku, na kroužcích nebo při vzájemných návštěvách. Jakub rád s přáteli poseděl v kavárně a povídal si. Menší děti si rády hrály venku, doma s hračkami nebo se sourozenci.

Péťa nejraději hrál videohry nebo sledoval videa.
Honzovi šly lépe strategické než akční hry.
Jirka ve volném čase pečoval o svůj model železnice.
Matyáše bavilo počítat.