Zpět na Zvládánína téma

Ondru ADHD v životě výrazně neomezovalo a věřil, že přejde.


Ondra

  • Věk v době rozhovoru:  14 let

Textová verze


T: Jaké jsi dostal informace o ADHD? 

P: Vím, že je to porucha soustředěnosti a hyperaktivity a to je asi všechno, co tady k tomu.

T: Kdo ti ty informace předal?

P: Možná dřív rodiče, nebo internet, když jsem si to zjišťoval.

T: Hledal jsi na internetu. A našel si všechno, co jsi potřeboval? 

P: Asi co jsem hledal, tak asi jo.

T: Byly informace srozumitelné, ať už z internetu, od rodičů, nebo kdo ti to předával?

P: Jako myslím, že jo. Že jsem tomu rozuměl, to co říkali a tak.

T: Co si o tom myslíš, když ti najednou řekli „máš ADHD“? Co ti problesklo hlavou? 

P: Tak ještě, když mi to řekli, tak jsem asi nevěděl úplně, co to je. Takže jsem se s tím prostě, nevěděl jsem. A pak, když jsem se to dozvěděl, tak jsem se s tím musel asi smířit a neomezuje mě to, že to mám. To už má teďka, dneska, většina dětí od 3 do 7 let a já si myslím, že je to nějak nebude omezovat ty lidi, v životě.

T: Co rodiče? Když zjistili, že máš ADHD?

P: To vůbec, myslím, že byli rádi, že to je zjištěné, že mám ADHD. Ale zase nevím, jestli to je úplně dobré to mít, ale myslím, že byli rádi, že to vědí.

T: A mohlo by to ADHD mít taky nějaké výhody? 

P: No to by mohlo mít. Třeba já nemám nic takového jako dysgrafik a takové. A stejně dostávám v češtině diktáty vytisklé, nebo něco takového, aby jsem se na to líp soustředil. A má to, nevím je to v něčem výhoda, v něčem ne.

T: Takže máš nějaké ulehčení ve škole, jestli jsem to dobře pochopila.

P: Jo.

T: Ještě v něčem to ADHD má výhody? Co třeba ti to mohlo přinést pozitivního? 

P: Nevím.

T: Že ve škole máš vytištěné testy.

P: No, nemusím si je psát. To je jediná výhoda, kterou teďka asi mám. Ale nevím víc.

T: Jsou třeba nějaké informace, které bys o tom ADHD, kdys to třeba hledal na internetu, raději nevěděl? 

P: No o té hyperaktivitě, že jsme prý hyperaktivní, který mají ADHD ty lidi.

T: Jak, jak se ta hyperaktivita třeba u tebe projevuje?

P: To netuším. Možná, že to máme, myslím že s tátou v rodině, že mluvíme sprostě a a řvem na sebe a tak dále. Si myslím, ale nevím.

T: Jo, že to je vlastně jdena z těch věcí, jak se to teda projevuje. 

P: No.

T: Je něco třeba, co bys vzkázal dětem těm ostatním, co mají ADHD?

P: Asi ne. Ať se s tím smíří, že to mají, a že to třeba mít v životě pak nebudou.

T: Že je možné, že v budoucnu už bude vlastně v pořádku. 

P: No.

Další zkušenosti:

Ondru ADHD v životě výrazně neomezovalo a věřil, že přejde.

Jája nebral ADHD jako nemoc, téměř ho nevnímal.

Jirkovi se zklidněním pomáhala učitelka.

Davida S. nejvíce podporovala maminka

Marco se postupně naučil lépe ovládat své tělo.

Davidovi S. se osvědčilo napočítat do deseti.

Péťa uklidňovala hra s kinetickým pískem.

Olimu pomáhalo dupat nohou nebo se dobře vyspat.