Ondřej

Ondřej

  • Věk v době rozhovoru: 28 let (Ondřej), 3 roky (dcera) 
  • Věk dítěte v době diagnostikování: ve 2 letech
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Ondřej s manželkou Terezií společně vychovávají tříletou dceru s těžkou vadou sluchu. Ondřej problémy se sluchem začal u dcery registrovat v době, kdy měla dva roky. Tehdy přestala reagovat na zvuky. Dcera následně absolvovala sérii vyšetření na foniatrii a ORL, které potvrdily sluchové postižení s nutnou kompenzací sluchadly.

Velkou výhodou ve výběru vhodného typu sluchadel bylo Ondřejovo technické vzdělání. Na základě vlastních zkušeností z oboru vybral vhodný typ sluchadel, který dceři přináší užitek a úspěšně je využívá pro vnímání a porozumění mluvené řeči.

Ondřejovým cílem je vychovat z dcerky samostatného a  nezávislého člověka. Společně se starají ještě o mladší, slyšící dceru.  

Ondřejův příběh

Ondřej je otec tříleté dcery s postižením sluchu. Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že by dcera neslyšela. Jako stěžejní vnímá druhý rok, kdy si s manželkou Terezií začali všímat, že dcera opakovaně nereaguje na zvukové podněty. Nejdříve změnu v chování přičítali období vzdoru. Dcerka je od narození bystré a vnímavé dítě, mnoho věcí měla vypozorovaných, což oddálilo vyhledání lékařské pomoci. 

Rodiče nakonec požádali o vyšetření na specializované klinice pro diagnózu a léčbu ušních chorob. Podezření na sluchovou vadu se ukázalo jako oprávněné. Po VRA vyšetření si poprvé vyslechli možnou diagnózu špatného sluchu. Výsledek měření však nepovažovali za dostatečný a iniciovali proto další odborná vyšetření. Následně bylo ovšem BERA testem potvrzeno těžké sluchové postižení.

S touto diagnózou začal pro oba rodiče kolotoč velmi náročných úkolů a problémů. Zatímco Terezie řešila zajištění odborné péče a hledala informace o sluchovém postižení, Ondřej vybíral vhodný typ kompenzační pomůcky. Jako technicky zaměřený a zkušený člověk mohl využít svých znalostí nejenom při výběru sluchadel, ale také při jejich následném nastavení. Nyní se zajímá o technické parametry bezdrátového zařízení, které chce pro dceru pořídit.

Dívka je dnes velice dobře kompenzovaná. Komunikuje mluvenou řečí v kombinaci se znaky. Ondřej se základy znakového jazyka naučil na kurzu pro rodiče dětí se sluchovým postižením, kterého se zúčastnil s celou rodinou. Společně s Terezií vychovávají ještě mladší dceru, která je slyšící. 

Ondřej si není jistý, co by vzkázal rodičům, kteří se vyrovnávají se sluchovou vadou dítěte. Jistý si je tím, že ve výchově dítěte hraje důležitou roli přítomnost obou rodičů. Už proto, že se všechny výzvy, kterých při výchově dítěte s postižením sluchu není málo, snáze zvládají ve dvou.

Audio a video


Ondřej nastavování sluchadel přirovnal k seřízení geometrie auta.
Podle Ondřeje je údržba sluchadel důležitá.
Ondřej přesunul svou životní energii z pracovní sféry na péči o dceru.
Podle Ondřeje bylo důležité, aby se oba rodiče účastnili pobytů pro rodiny dětí se sluchovým postižením.
Ondřej vzkazoval odborníkům, aby navzájem spolupracovali a využívali mezi sebou zpětné vazby.
Podle Ondřeje by se lékaři měli orientovat i v oblasti pedagogiky a techniky, aby byli schopni pojmout a vysvětlit celou problematiku sluchové vady.