Petra

Petra

  • Věk v době rozhovoru: 34 let (Petra), 3 roky (dcera) 
  • Věk dítěte v době diagnostikování: od narození
  • Sluchová ztráta dítěte: lehká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Petra je pečující maminkou tříleté holčičky se sluchovým postižením. Diagnózu středně těžké nedoslýchavosti se Petra dozvěděla po BERA vyšetření.

Pro kompenzaci nedoslýchavosti dcera začala nosit oboustranná sluchadla, na která si dodnes těžko zvyká. Petra soudí, že sluchová vada jí výrazné komunikační obtíže nezpůsobuje a  zvládá komunikovat mluvenou řečí i bez sluchadel. Dcerka prospívá, je velmi šikovná. Nyní dochází do speciální mateřské školy, do budoucna Petra uvažuje nad integrací do běžného proudu vzdělávání s podporou asistenta pedagoga.

Petra z vlastní zkušenosti s výchovou dcery ví, že i když je dítěti diagnostikována sluchová vada, není nic ztraceno. Ostatním rodičům dětí se sluchovým postižením by poradila, aby situaci nevzdávali. 

Petřin příběh

Petra se láskyplně stará o tříletou dceru se sluchovým postižením, která se narodila předčasně. Předčasný porod s největší pravděpodobností způsobil středně těžkou nedoslýchavost, která byla naměřena již v porodnici (screening sluchu). Sluchová vada byla následně potvrzena po vyšetření BERA, když holčičce bylo půl roku.  Výběr vhodného typu kompenzační pomůcky Petra řešila s ORL lékařem. Zároveň zkontaktovala ranou péči a  logopedii. Petra pozitivně hodnotí přístup lékařů a dalších odborníků, kteří ji provedli problematikou sluchového postižení.

Pro kompenzaci sluchové vady dcera začala nosit oboustranná sluchadla, která zpočátku vůbec nechtěla a sundávala si je. Formou různých her a aktivit se Petra snažila dceru namotivovat k jejich užívání. Do procesu osvojení sluchadel Petra zapojila celou rodinu (například využití makety sluchadel jako názorné ukázky „módního doplňku“, za který se nemusí stydět). K zájmu dcery o sluchadla částečně pomohl i kolektiv ostatních dětí se sluchovým postižením, na nichž sluchadla viděla a uvědomila si jejich funkci.

V současné době dcerka navštěvuje speciální mateřskou školu. Při komunikaci s dcerou Petra používá primárně mluvenou řeč v kombinaci s jednoduchými znaky. Sluchová vada jí nezpůsobuje výrazné komunikační obtíže, a to i bez použití sluchadel. Do budoucna Petra přemýšlí o běžné mateřské škole s podporou asistenta pedagoga.

Petra se aktivně zajímá o svět neslyšících, pravidelně se účastní různých akcí a informace čerpá také na sociálních sítích. Je pro ni přirozené předávat své zkušenosti dál. Díky sluchové vadě své dcery přehodnotila životní priority. Dceřin současný zdravotní stav Petru stál spoustu úsilí. Vnímá to ale tak, že vynaložená energie za to stála. Spokojenost dcery je pro Petru tou nejkrásnější odměnou. 

Audio a video


Petra sehnala použitá sluchadla na sociální síti.
Dcera Petry sluchadla neakceptuje dodnes. 
Petře otevřela vada sluchu dcery nové možnosti, kam jezdit na výlety a co podnikat.
Petřino manželství zvýšenou péči o dceru neustálo.
Petře pomohlo vidět úspěch své práce a sdílet ho s ostatními.
Petra si neuměla představit, co bude půlroční dítě dělat na logopedii.
Pro Petru byla raná péče zdrojem informací.