Radek

Radek

  • Věk v době rozhovoru: 50 let (Radek), 15 let (dcera) 
  • Věk dítěte v době diagnostikování: ve 2 letech
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Radek je tatínkem dcery se sluchovým postižením. Dcera se narodila v době, kdy ještě nebyl zavedený plošný screening sluchu, což podle Radka vedlo k pozdní diagnostice. 

Po diagnostice proběhlo přidělení sluchadel. Dcera ovládá mluvený jazyk, který je do jisté míry limitován sluchovým postižením, a také znakuje. Radek by rád do budoucna dceři pořídil bezdrátové zařízení, které by jí mohlo zajistit lepší přístup k řeči. 

Nyní je dceři patnáct let a je žákyní základní školy, která je rozšířená o logopedickou péči. Má přirozený talent na sport, který jí přináší radost a potěšení. Na druhou stranu Radek zmiňuje, že sluchový handicap pro ni představuje osamění. Dcera preferuje komunitu Neslyšících, kde se cítí být „mezi svými“. Znakovým jazykem může lépe vyjádřit, co potřebuje.

Radkův příběh

Radkově dceři bylo postižení sluchu zjištěno až ve dvou letech věku. Nepodstoupila novorozenecký screening, který by mohl včas zachytit sluchovou vadu, jelikož takové vyšetření se u novorozenců tehdy ještě neprovádělo.

První podezření, že s jejím sluchem není vše v pořádku, pojala Radkova manželka. Sluchová vada se následně prokázala po odborném vyšetření, které zprostředkoval pediatr. 

Radek vzpomíná, že si po diagnostice nedokázal představit, co sluchové postižení obnáší, jaké jsou jeho důsledky a hlavně možnosti jeho kompenzace. Potřebné informace získal po navázání spolupráce s logopedem, který mu vše potřebné vysvětlil.

Pro kompenzaci sluchové vady dcera začala nosit sluchadla. Přestože rehabilitace sluchadly byla dobrá, opoždění ve vývoji jazyka je dodnes znatelné. Pro překonání nedostatků řečových funkcí dcera navštěvuje základní školu s logopedickým zaměřením.

Radkova dcera, nyní patnáctiletá, je mladá soběstačná slečna, která zažívá stejné radosti a starosti jako každý jiný teenager. Stále více však inklinuje k životu ve znakovém jazyce, prostřednictvím kterého může plnohodnotně komunikovat. Radek dceru ve znakovém jazyce podporuje, vidí v něm velký potenciál. Přál by si, aby dcera získala dobrou práci, ve které by byla spokojená. Je si vědom velkých komunikačních nároků, které jsou kladené na mnohé profese. Proto uvažuje nad pořízením bezdrátového systému, který by dceři pomohl zvládnout náročnější poslechové situace. 

Audio a video


Radek netušil, co vada sluchu obnáší.
Radkova dcera znaky postupně přestala používat.
Radkova dcera byla samostatná, přesto měl o ni někdy obavy.
Radkova dcera soutěžila ve společenských tancích.
Radkova dcera možná zvolí střední školu zaměřenou na vzdělávání žáků s vadou sluchu.
Radkova dcera měla ve škole dobré známky.