Terezie

Terezie

  • Věk v době rozhovoru: 29 let (Terezie), 3 roky (dcera) 
  • Věk dítěte v době diagnostikování: ve 2 letech
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Terezie má tříletou dceru s postižením sluchu. Zpočátku ji vůbec nenapadlo, že by dcera mohla mít problémy se sluchem a výkyvy v chování přičítala její vzdorovité povaze. Navíc již od útlého věku měla dcerka hodně věcí vypozorovaných, narodila se jako slyšící, a patrně i díky tomu se těžká sluchová vada potvrdila až ve dvou letech po sérii vyšetření. 

Pro kompenzaci sluchové vady dcera nosí sluchadla, která jí pomáhají. Nyní chodí do speciální mateřské školy, kde je spokojená a těší se tam. Terezie se společně se svým manželem Ondřejem stará ještě o mladší dceru, jejíž sluch je v pořádku.

Terezie svoji dceru vnímá jako jedinečnou, originální bytost, která jen potřebuje specifický přístup.

Příběh Terezie

Terezie je maminkou tříleté dcery, jejíž těžká vada sluchu se navzdory matčině podezření prokázala až ve dvou letech. 

Terezie se domnívá, že dcera o sluch přišla postupně. První náznaky toho, že je něco „jinak“, zprvu dávala do spojitosti s jejím nestandardním chováním. Dcera reagovala na spoustu věcí netypicky, měla nepřiměřené reakce v kolektivu ostatních dětí. Pro Terezii bylo těžké se s dcerou domluvit.

Obavy Terezie sílily, proto požádala o vyšetření na otorhinolaryngologii. VRA vyšetřením se postižení sluchu skutečně prokázalo. Nebyla však jistá míra ztráty. Měření bylo nutné opakovat.

Toto období nejistoty pak ukončila nepříznivá diagnóza středně těžké až těžké ztráty sluchu obou uší po BERA vyšetření. Po zjištění této diagnózy Terezie stála před naprosto novou situací, s níž si zpočátku nevěděla rady. Vyjma základního poučení jí nikdo nevysvětlil, co sluchové postižení obnáší. Potřebné informace nakonec získala od služby rané péče. Cenné rady z oblasti sluchového postižení získala Terezie i díky osvětovému pobytu pro rodiče dětí se sluchovým postižením, kterého se s dcerou účastnila.

Po konzultaci s odborníky ze speciálně pedagogického centra Terezie umístila dceru do speciální mateřské školy. Dívenka nosí sluchadla a komunikuje mluvenou řečí, podpořenou znaky. Rozvoji mluvené řeči a sluchového vnímání napomáhá logopedická rehabilitace. S nástupem na základní školu Terezie zvažuje pořízení bezdrátové technologie. Terezie má ještě mladší dceru, která slyší.  

Dnes je Terezie se situací smířená. Ostatním rodičům, kteří se vyrovnávají se sluchovou vadou dítěte, by vzkázala, že sluchová vada neznamená konec. Často s sebou nese i pozitivní aspekty, jako například změnu žebříčku životních hodnot, seznámení se s novými lidmi či utužení rodinných pout. 

Audio a video


Terezie nejprve změnu chování přisuzovala období vzdoru.
V případě dcery Terezie došlo k rychlému rozvoji řeči a ke zklidnění.
Tereziina tříletá dcera byla ze zvuku v pomůcce dezorientovaná.
Dcera Terezie zatím neposlouchala ani s bezdrátovou pomůckou.
Terezie zvažovala, jestli dcera nemá Aspergerův syndrom.
Terezie se plavání s dcerou dosud vyhýbala.
Terezie sdílela, že se na sluchové vadě dalo najít spoustu pozitiv.