Zpět na Život s kochleárním implantátemna téma

Jan popisoval finanční zátěž spojenou s kochleárním implantátem a upozorňoval na závislost na cenách stanovených výrobcem.


Jan

  • Věk v době rozhovoru: 37 let(Jan), 6 let (syn) 
  • Věk dítěte v době diagnostikování: v 1,5 roku
  • Sluchová ztráta dítěte: úplná
  • Kompenzační pomůcka: kochleární implantáty

Textová verze


T: Pocítili jste nějak finanční zátěž spojenou s vadou sluchu? 

P: Finanční zátěž je při sluchovém postižení evidentní a náklady jsou nemalé, hlavně když musíte hradit různé opravy na zařízení. Některé součástky jsou více poruchové, některé míň. Nikdy jsem to nepočítal, abych mohl říct konkrétní částku. Pokud bych měl brát v úvahu veškeré náklady, musel bych spočítat třeba i cestovné… Vstupní náklady při pořízení implantátu hradí naštěstí pojišťovna, přičemž operace stojí milion korun, implantát půl milionu, procesor dvě stě padesát tisíc. Tak si to krásně spočítáte, dítě začne implantát nosit a vy se jen děsíte, aby se se zařízením něco nestalo. Například kabel, který je mezi cívkou a implantátem, je hodně poruchový. Je velmi tenký a časem se láme, a těch pět nebo osm centimetrů stojí dva a půl tisíce Kč. To mi vážně připadá dost neúměrné, přehnané. Někdy se na kabel sice vztahuje záruka, takže při jeho výměně nic neplatíte, ale jednou za čas ho musíte koupit. Není to pro mě sice žádná likvidační částka, ale pro mnohé rodiny to nemusí být zanedbatelné peníze. A počítáme dál, syn spadl z houpačky a rozbila se mu cívka. Celá se rozpadla. Nová stála osm tisíc. Sice se na ni vztahovala pojistka a pojišťovna, která celé zařízení pojišťuje, to spíš bere jako pomoc rodinám, jelikož na tomto druhu pojištění rozhodně nic nevydělá, spíš naopak. Ale už nám řekli, že kdyby nebyl syn malý, pojistku nám vypoví, protože částka, kterou jsme jim za pojistku zaplatili, byla asi dvacetkrát menší než peníze, které nám zatím vyplatili na opravy. Takže takové pojištění je spíš charita než výdělek pro pojišťovnu. Docela se obávám, až nastane doba, kdy si vše budeme muset hradit sami. A ta doba jednou přijde, už nás upozorňovali, že nám pojistku vypoví. 

Pro výrobce, od kterého máte pořízený implantát, se stáváte celoživotním zákazníkem a musíte akceptovat ceny, které on diktuje.

Další zkušenosti:

Rostislavova dcera si zvukový procesor zpočátku sundávala, zvykla si však rychle.

Mezi návštěvami lékaře využívala Linda i nastavování pomocí ovladače.

Katka synovi popisovala všechny zvuky, aby se naučil, co znamenají.

Syn Radky K. na zvuk zareagoval po čtvrtém nastavení.

Lucie vyprávěla, ve kterých situacích byla vada sluchu u její dcery nejvíce patrná.

Lenka mluvila o tom, že jazyk získaný skrze kochleární implantát není přirozený, ale umělý.

Dcera Rostislava prodělala lokální záněty v místě implantátu.

Starší syn Martiny C. musel absolvovat reimplantaci.

Synovi Jana se na procesorech často zanášely konektory.

Na lyžování používal starší syn Martiny C. příslušenství určené původně pro nejmenší děti.

Pro Rostislava bylo náročné být pořád ve střehu.

Jan popisoval finanční zátěž spojenou s kochleárním implantátem a upozorňoval na závislost na cenách stanovených výrobcem.

Lenka upozorňovala na možný budoucí problém týkající se financování implantátů.