Vzkazy a doporučení

Vzkazy a doporučení

Ptali jsme se dětí a mladých lidí s ADHD, co by vzkázali jiným studentům, odborníkům a rodičům. Někteří žádný vzkaz pro své okolí neměli, jiní děkovali za podporu a pomoc nebo měli konkrétní vzkazy, návrhy a doporučení.

OBSAH STRÁNKY


Vzkazy jiným studentům s ADHD

Studenti ostatní povzbuzovali, aby byli sami sebou, šli si za svými cíli a hledali, co jim samotným pomáhá. Vzkazovali, že se nemají bát a trápit se. S ADHD se podle nich dá žít plnohodnotný život, přáli tak ostatním mnoho štěstí.

Někteří říkali, že není třeba si z onemocnění dělat hlavu a je lepší jej neřešit. Jiní vzkazovali, ať se studenti na ADHD nevymlouvají a neomlouvají jím chování, které dokážou ovlivnit, pozorují jeho projevy a učí se je kontrolovat. Doporučovali také o ADHD komunikovat s odborníky a svým okolím. 

Honza vysvětloval, že existují větší problémy, než ADHD.
David S. doporučoval vyhýbat se doma i ve škole průšvihům.

Vzkazy rodičům a okolí

Rodičům studenti vzkazovali, ať se obrátí na odborníky a hledají cesty, jak dítěti pomoci. Přáli aby nebyli naštvaní nebo zklamaní, že se jim takové dítě narodilo. Doporučovali, aby mu věnovali pozornost, kterou vyžaduje, protože se jim to v budoucnu vrátí. Vojta doporučoval slevit z požadavků a dělat ve výchově kompromisy. 

Svému okolí a celé společnosti studenti vzkázali, aby respektovali, že všichni nejsme stejní, nesoudili předčasně a měli pochopení. Také navrhovali nevěřit stereotypům a pokusit se lidem s ADHD porozumět. 

Okolí by podle Oliho mělo dětem s ADHD pomáhat a chovat se k nim stejně jako k ostatním dětem.

Vzkazy pedagogům a dalším odborníkům

Při vzkazech pedagogům a odborníkům, jako jsou lékaři, psychologové nebo učitelé, vyzdvihovali studenti pochopení, porozumění a shovívavost. Doporučovali individuální přístup a motivaci prostřednictvím pochval, nikoliv trestů. Někteří studenti upozorňovali na důležitost navázání vztahu s pacientem či žákem. Vojta by ocenil lepší výběr personálu v psychiatrických léčebnách a hospitalizaci menších dětí a adolescentů odděleně. Simon odborníky ve zdravotnictví prosil, aby se pokusili vyrobit chutné léky. 

Marco vzkázal pedagogům, aby zprostředkovali rodině kontakt na odborníka, pokud mají podezření, že by dítě mohlo mít ADHD. Menší děti chtěly především, aby byli učitelé hodní a měli zábavné hodiny. Oli učitelům doporučoval být důslední a udržovat disciplínu. 

Mekáč byl rád, že odborníci pomáhají.
Jakub by ocenil, kdyby učitelé vnímali žáky individuálně a pracovali i s třídním kolektivem.
Fanda vzkázal učitelům, aby mu dávali lepší známky.