Zpět na Komunikacena téma

Syn Radky K. měl potíže domluvit se s cizími lidmi.


Radka K.

  • Věk v době rozhovoru: 40 let (Radka K.), 9 let (syn)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: ve třech měsících
  • Sluchová ztráta dítěte: úplná
  • Kompenzační pomůcka: kochleární implantáty

Textová verze


T: Syn se mluvenou řečí dorozumívá bez problémů?

P: Ale to zas ano. Pokud dodržujete ta pravidla, aby syn věděl, že na něho mluvíte, mluvíte pomalu, artikulujete a podobně, tak já mám třeba pořád pocit, kdybych ho měla poslat do obchodu a on by tam měl něco říct nebo by s ním komunikovala prodavačka, že se nedomluví. On je sice dobrý, ale ideální je pro něj komunikace s lidmi, které zná. Ale u těch cizích lidí, až bude starší, tak jim řekne: „Já vám nerozumím, můžete to zopakovat? Já špatně slyším.” Ale dnes má ještě trošku ostych v tom říct: „Já nevím, já jsem vám nerozuměl.” Jenom krčí rameny.

T: Dělá, že rozuměl.

P: Dělá, že nic. Takže ani nevíte. Já se ho kolikrát musím zeptat: „Víš, co říkám?” A on třeba řekne: „Ne, já jsem ti nerozuměl.” A to ti cizí lidé neví, že se ho musí doptat. 

Další zkušenosti:

Milana zjistila, že dcera za komunikační potíže nemůže.

Eva musela dbát na různá pravidla, aby jí dcera rozuměla.

Radka R. musela ověřovat, co vše syn rozuměl.

Syn Radky K. měl potíže domluvit se s cizími lidmi.

Syn Martiny C. někdy nepřiznal, že nerozuměl.

Aleš nastavil komunikaci na základě rad odborníků a zařadil i znakový jazyk.

Radkova dcera znaky postupně přestala používat.

Pro Michaelu byl český znakový jazyk obtížný.