Jaroslavův syn zaměňoval znělé a neznělé souhlásky, a když se nesoustředil, bylo mu špatně rozumět.
T: Má teď syn ještě nějakou vadu řeči nebo potíže s řečí?
P: Jak jsem říkal, někdy se mu pletou ty znělé a neznělé souhlásky, nebo ne pletou, má je zkrátka naučené nebo naslyšené jinak, z doby, kdy ještě špatně slyšel. Nebo, i když máte sluchadla v nejvyšší kvalitě, tak se přesto stane, že to syn uslyší špatně nebo hůř než normální zdravý člověk bez postižení sluchu.
T: Jde mi o to, jestli bych vlastně poznala, že má vadu sluchu podle řeči?
P: Ano, to byste asi poznala. Není to nic velkého, spíš ho musíme upozorňovat, asi to bude mít souvislost se sluchem, ale musíme ho, když mluví rychle, což oni ti kluci, když hrají hry třeba na telefonu, tak mluví on-line „ pozor, pozor, tam rychle, tam je nějaký, pozor, rychle, rychle“, takže musíme syna upozorňovat, aby mluvil pomalu, aby u toho nešišlal, což on samozřejmě umí mluvit správně, ale jak s někým mluví rychle, tak se zapomene a prostě tu řeč flinká. Takže kdybych mu například řekl, „mluv teď hodinu srozumitelně tady s panem ředitelem“, tak prostě bude mluvit tak, že si asi řeknete, že nemluví úplně správně, že tam nějaká vada řeči je, ale asi byste si to nedala do souvislosti se sluchem, protože těch dětí, co mluví špatně, je v dnešní době, si myslím, poměrně hodně i bez nějaké vady, takže byste si řekla, že prostě neumí mluvit.