Zpět na Řeč a její vývojna téma

I přes to, že syn neměl v oblasti řeči výrazné problémy, Mirka musela ověřovat, jestli rozuměl.


Mirka

  • Věk v době rozhovoru: 45 let (Mirka), 8 let (syn)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: ve 3 letech
  • Sluchová ztráta dítěte: střední
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Textová verze


T: Takže co se týče řeči, je to v pořádku, a co týče třeba větné skladby nebo slovní zásoby, tam vidíte nějaké rezervy?

P: Dnes už ne. Já bych řekla, že syn doopravdy výborně komunikuje, vidím u něj spíš problém v tom, že někdy nechápe význam slova. U některých slov nechápe významy, navíc hodně slov slyší malinko jinak, zpodobněle, jsou tam prostě ty zpodoby, takže občas slyší něco jiného, než já říkám, někdy na mě kouká a najednou z něj vypadne nějaký blud a já říkám, „já jsem ti ale říkala něco jiného“, a on na to „aha“, já jsem tě neslyšel, nebo jsem slyšel něco jiného. Takže tam si musíme dávat pozor a ověřovat si, jestli dobře rozuměl, jestli chápe, co mu říkáme, jestli tomu skutečně rozumí. Ale jinak má opravdu velkou slovní zásobu, hodně čte, naučil se vlastně už před nástupem do školy číst, psát, počítat, naštěstí je tedy na tom inteligenčně hodně dobře, takže ten handicap dohání tímhle tím, to říká i poradkyně z SPCéčka, co nás má na starost. Říká, že syn je na tom doopravdy inteligenčně hodně dobře a díky tomu vlastně de facto ta sluchu vada není až tak znatelná, že si doopravdy hodně věcí načte, domyslí, nakouká, perfektně odezírá, takže nám říkala, že díky tomu u něj potom není vlastně nějak výrazný problém. 

Další zkušenosti:

Vývoj řeči Luciiny dcery byl oproti vrstevníkům opožděný.

U dceryPetronely by měl být rozdíl v řeči oproti vrstevníkům sotva postřehnutelný.

Jeden z Janových synů dosud nemluvil.

Kdyby Hanin syn dostal sluchadla dříve, vada by se na vývoji řeči pravděpodobně tolik neprojevila.

Dcera Barbory dělala pokroky v obou jazycích rodičů.

Davidově dceři dělaly největší potíže sykavky.

Jaroslavův syn zaměňoval znělé a neznělé souhlásky, a když se nesoustředil, bylo mu špatně rozumět.

Výslovnost Katčina syna už byla téměř v pořádku, avšak v gramatické rovině řeči stále dělal chyby.

Chyby v řeči Ivetiny dcery působily někdy legračně.

Robertův syn měl chudší slovní zásobu.

Bářina dcera by se naučila mluvit i bez sluchadel, přesto bylo patrné, že některá slova nezná.

Hanka na slovní zásobě se synem tvrdě pracovala.

I přes to, že syn neměl v oblasti řeči výrazné problémy, Mirka musela ověřovat, jestli rozuměl.