Zpět na Vzkazy a doporučení dalším rodičům dětí se sluchovou vadouna téma

Šárka vzkazovala rodičům, aby měli trpělivost s odborníky a vysvětlovali jim, co jejich dítě potřebuje.


Šárka

  • Věk v době rozhovoru: 33 let(Šárka), 6 let (dcera)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: od narození
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Textová verze


P: Možná vás to nikdy nepřestane udivovat a je to někdy vyčerpávající nekonečné kolečko pořád trpělivě lidem okolo vysvětlovat potřeby vašeho dítěte. Nebojte se toho a nestyďte se za to. Je to v pořádku a je to stále dokola, protože hluchota je neviditelný handicap a lidé s tím nemají moc zkušeností. A taky vůbec neřešte, nevytvářejte si domněnky, že někdo něco studoval a mohl by o tom něco vědět. Ne. Je to úplně jedno, jestli měl možná na pedagogické fakultě v jednom semestru nějakou hodinu nebo přednášku o handicapovaných dětech, vůbec s tím nepočítejte, a myslím to v dobrém, nikoho nepodceňuju, ale nevytvářejte si domněnky, že někdo ví, co vaše dítě potřebuje. 

To víte vy a ví to vaše dítě, ale ono neumí komunikovat, zatím. Zatím. Naučte ho to. Vyjadřujte své potřeby vůči dítěti a naučte své dítě vyjadřovat jeho potřeby. Je to v pořádku, nikdo vám nenaplní vaši potřebu, pokud o ní neví. Není to jeho povinnost. Je vaše zodpovědnost si o to říct a vaše právo jako rodiče a taky slušná povinnost veškerých odborníků, kteří s vámi spolupracují, aby to následovali. Říká se „opakování matka moudrosti ” a jsou to všechno jen lidi, kteří se s tím opravdu nesetkávají každý den. Není žádná ostuda a neděláte z nikoho hlupáka, když mu budete každé 2 týdny opakovat „prosím vás, opravdu je důležité, abyste při komunikaci s mým dítětem, které neslyší, měli hlavu v úrovni jeho hlavy. Prosím, opravdu je to důležité, buďte čelem k oknu, aby mohlo odezírat. Je v pořádku, že se to třeba dnes nedělo, já na to taky někdy zapomínám − dejte jim najevo, že jste taky jenom člověk. Buďte vstřícní, buďte trpěliví a buďte ohleduplní ke svému dítěti, k sobě i ke všem, kdo jsou okolo. Ale opakujte to všem pořád dokola. Není na tom vůbec nic špatného. 

I teď, když jsem kývala hlavou na monitoru, jsem si uvědomila, že by mě neslyšící nemohl odezírat a taky jsem to minule říkala logopedce: „Prosím vás, máte štít a ještě k tomu pořád kývete hlavou, takže musí mít z toho mozek nadranc, jestli vás zkouší odezírat.” A je v pořádku to takhle těm lidem říct, oni to použijí ve své další praxi. Každý rodič, který takto komunikuje, dobře činí. Děláte to pro sebe, pro své dítě a pro každého dalšího rodiče, který tam přijde. Zvyšujete tím jeho odbornost, takže se toho nebojte. Nebojte se toho, je to potřeba. Nemějte obavu říct logopedovi, že když pracuje s obrázkem, má si ho dát vedle pusy, aby ty děti viděly. Nemůže ukazovat něco na stole, protože dítě se dívá na stůl, tak nemůže pracovat okem, slyšet a ještě odezírat. Nejde to.

Další zkušenosti:

Gábina by chtěla ostatním rodičům vzkázat, že je vždy nějaká možnost pomoci.

Terezie sdílela, že se na sluchové vadě dalo najít spoustu pozitiv.

Katka rodičům vzkazovala, aby využívali možnosti pomoci.

Pro Danu a Vojtěcha bylo důležité setkat se s někým, koho potkalo to samé, a dostat se tak k praktickým informacím.

Robert hovořil o tom, že by si člověk měl ulevit sdílením s lidmi kolem sebe.

Hanka doporučovala okamžitě informovat lékaře, pokud má rodič podezření, že jeho dítě neslyší.

Šárka vzkazovala rodičům, aby měli trpělivost s odborníky a vysvětlovali jim, co jejich dítě potřebuje.

Barbora doporučovala nechovat se po zjištění diagnózy k dítěti jinak.

Aleš radil domluvit se s partnerem, co je skutečným cílem výchovy.

Podle Radky K. bylo důležité s dětmi pracovat a věřit výsledkům společné práce.

Šárka ostatním vzkazuje, aby se nebáli dělat chyby.

Linda doporučovala co nejdříve dítěti zařídit kompenzaci a co nejdříve na rozvoji řeči začít pracovat.

Pavla sdílela tipy, jak zařídit, aby sluchadla nepadala.

Šárka ostatní povzbuzovala žádat o příspěvky a dávky.