Zpět na Děti a školana téma

Mončini spolužáci vzali její onemocnění jako hotovou věc.

Monča

  • Věk dítěte v době rozhovoru: 15 let
  • Věk dítěte v době diagnostikování nemoci:  7 – 9 let

Textová verze


T: A jak tohle onemocnění ovlivňuje tvůj každodenní život?

P: Pořád stejně. Protože když jsem jim to řekla, svým kamarádům v novém kolektivu, tak to vzali tím způsobem, že každý má něco. Třeba moje spolužačka má, nebo spíš kamarádka, ne spolužačka, moje kamarádka má kamaráda a ten má taky epilepsii, takže o tom něco ví. A oni to berou tak, že jako koukají někdy na mě, jako kdybych někdy kecala, ale berou to úplně normálně.

T: Ty jsi mluvila o tom, že tvoji spolužáci i kamarádi to ví, že máš epilepsii. Věděli to i na základní škole?

P: Taky.

T: Kdo a jak jim to řekl tenkrát na té základní škole?

P: To si moc nepamatuju, ale myslím si, že jsem to byla i já sama.

T: A ptal se tě třeba někdo ze spolužáků na základní škole na to, jaké to je, mít epilepsii? Měli na tebe nějaké otázky?

P: Ptali se. A mají taky někdy nějaké otázky. A když jsou normální, tak na ně dokážu i odpovědět.

T: A teď na té střední škole je to podobné?

P: Taky, taky se mě třeba ptají, jaké to… ne jaké to je, ale jaké mám omezení nebo tak. Tak jsem jim třeba říkala, že nemůžu plavat nebo takhle.

T: A na té střední škole, to jsi jim řekla ty, že trpíš epilepsií?

P: Hm.

T: Jak reagovali?

P: Jako kdyby se nechumelilo. Oni to vzali tím způsobem, že každý má něco.

T: A myslíš si, že je dobře, že to vědí?

P: Určitě.

Další zkušenosti:

Terka si stěžovala na výpadky paměti a potíže s jemnou motorikou.

Daniela plakala, když se v nemocnici dozvěděla, že dostala špatné známky na vysvědčení.

Pro Markétku byl přestup do jiné třídy nepříjemný

Ovečkase ve speciální třídě cítila dobře.

Johana měla dosud dobré zkušenosti s reakcemi okolí na to, že má epilepsii. Přesto však tuto informaci nesdílí.

Táňa se nejhůř cítila při záchvatech ve škole.

Mončini spolužáci vzali její onemocnění jako hotovou věc.

Na Matyáše učitelé dávali pozor, ale ze žádné školní akce ho nevyloučili.

Lukáš měl pocit, že ho učitelé kvůli jeho nemoci šikanují.

Daniela měla kvůli prodělané operaci úlevy v tělesné výchově.

Ondřej nesměl při praxi pracovat s většími stroji.