Zpět na Jiná odborná péčena téma

Manžel Barbory je Portugalec, dcera se učila od narození dva jazyky a využila logopedii ve dvou státech.


Barbora

  • Věk v době rozhovoru: 34 let(Barbora), 2 roky (dcera)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: od narození
  • Sluchová ztráta dítěte: střední
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Textová verze


P: Na logopedii jsme byli i v Portugalsku. Když tam jezdíme, tak jsme dceři zařídili logopedii i tam, protože portugalština, což nám doporučila tady paní logopedka, má zase jiné zákonitosti v určitých slovech. Například dlouhé slovo v češtině můžeme slabikovat, ale v portugalštině se neslabikuje, takže nás tam upozornili na různé rozdíly. Logopedie tam ale funguje na bázi soukromé péče. Zatímco tady jsme od dětské doktorky dostali hned žádanku, logopedickou péči nám hradí pojišťovna a vlastně každý, kdo potřebuje, u nás chodí na logopedii, tam je tato služba jakoby navíc, soukromý sektor. Není to tady tak běžné jako tady.

T: Něco jako když se tu hledá psycholog, že…

P: Tam je logopedie dohromady s psychologií. Dokonce, když jsme v Portugalsku sháněli právě logopedku, sháněla nám ji teta a zjistili jsme, že je oboje dohromady, psychologie a logopedie. A není úplně běžné tam chodit.                                    T: T: A samotná návštěva vypadá podobně?  

P: Ano. Nejdřív paní logopedka něco řešila s manželem a pak to bylo podobné. Víc si hráli s fyzickými hračkami, logopedka měla míň kartiček, ale dcera je v portugalštině trochu pozadu ve vývoji řeči, takže možná to bylo přizpůsobené úměrně tomu. Byli jsme tam týden, kdy jsme chodili od pondělí do pátku každý den na logopedii. Teď jsme tam měli být zase, ale zrušili jsme to, protože se nikam nelítá.

T: A taky jste dostali domů nějaké cvičení? 

P: Ano, hodně. My to bereme tak, že českou logopedii řeším já a portugalskou řeší manžel, takže manžel dostal hodně úkolů, co má s dcerou dělat, jak si hrát. To, myslím, bylo hodně prospěšné, protože já s dcerou tady chodím na kroužky a něco stále někde čtu, chodí k nám teta z Tamtamu a docházíme na logopedii, takže nějaké rady, navigace, jak dceru rozvíjet, které hry s ní víc dělat, další nápady, toho já mám hodně, ale manžel je takový, že si ode mě nechce nechat moc poradit, co by měl dělat, protože ví samozřejmě spoustu věcí dobře, líp. Ale když mu pak paní logopedka v Portugalsku, která na to má diplom, řekla, že by s dcerou mohl dělat to či ono, přišel domů a dělali s dcerou všechno tak, jak to dostal zadané.

Další zkušenosti:

Podle Mirky byly kompenzační pomůcky a logopedie základem pro to, aby děti fungovaly v kolektivu a v životě.

Lindin syn měl tři logopedky současně.

Petra si neuměla představit, co bude půlroční dítě dělat na logopedii.

Manžel Barbory je Portugalec, dcera se učila od narození dva jazyky a využila logopedii ve dvou státech.

Lucie byla ke službě rané péče nejprve skeptická.

Pro Petru byla raná péče zdrojem informací.

Pavel popisoval spolupráci s ranou péčí.

Hana popisovala, jak probíhala její spolupráce s SPC.

Pracovnice speciálně pedagogického centra pomohla Evě v komunikaci se školou a v dalších oblastech.

Davidova dcera navštívila preventivně psychologa.

Linda vyhledala psychologa, aby věděla, jak synovi pomoci.

Michaela byla překvapená, kolik organizací pro lidi se sluchovým postižením existuje.

Pavla se nakonec rozhodla využít stacionář, kde měla dcera všestrannou péči.

Rostislav vyzdvihoval spolupráci s logopedkami a pobyt, který pořádaly.

Podle Ondřeje bylo důležité, aby se oba rodiče účastnili pobytů pro rodiny dětí se sluchovým postižením.