Zpět na Další potížena téma

Jitka si všimla, že syn má omezenou schopnost bezděčného učení.


Jitka

  • Věk v době rozhovoru: 33 let(Jitka), 6 let (syn)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: od narození
  • Sluchová ztráta dítěte: úplná
  • Kompenzační pomůcka: kochleární implantáty

Textová verze


T: V jakých situacích nejvíc pozorujete, že má syn nějaká sluchová omezení? 

P: Jsou to asi nějaké hromadnější akce, když mluví víc lidí najednou, třeba ke všem dětem. V situaci, kdy mluví víc lidí najednou nebo je syn někde v davu, tak tam je vidět, že je ztracený. Protože prostě nezavnímá nebo nevidí na mluvčího, takže potom neví, že někdo mluví i na něj a že on má něco dělat. Třeba když jsou, já nevím, děti někde na karnevale a podobně. Tak tohle jsou ty problémy a jinak i v té běžné komunikaci, pokud nemluvíme přímo k němu, tak, jak se tomu říká, během té běžné komunikace nějaké to bezděčné učení, to prostě vidím, že syn nemá. To neustále srovnávám s jeho bratrem. Povídáme si o něčem s manželem, dva metry od nás nebo za rohem jsou naše děti a mladší přijde: „Co jste říkali, co je tamhle to?“ A starší vlastně tu informaci nezaznamená, že se ho něco týká. To se stává dost často, manžel třeba řekne: „Půjdu teď do garáže, jdu tam něco udělat, budu pracovat a za chvilku přijdu.“ Mladší syn to zaregistruje a starší přijde za chvilku a zeptá se: „Kde je táta, kam šel, já nic nevím.“ Takže to jsou běžné situace, vlastně dennodenně, kdy vidím, že ten sluch není na 100 procent. A všude kolem něj k němu tak nedolehne, jako u toho zdravého. Prostě teď už mám to srovnání s tím zdravým sourozencem, tak to vidím. 

Další zkušenosti:

Vada sluchu Luciiny dcery byla způsobena Waadenburgovým syndromem.

Terezie zvažovala, jestli dcera nemá Aspergerův syndrom.

To, že má duální diagnózu, způsobuje synovi Hanky největší potíže ve škole.

Dcera Pavly na záněty uší netrpěla.

Syn Radky R. měl v jednom období záněty často.

Jitka si všimla, že syn má omezenou schopnost bezděčného učení.

Syn Pavlíny měl potíže s grafomotorikou.

Dcera Petronely byla vznětlivá.

Starší syn Martiny C. býval po škole unavený.

Radkova dcera byla samostatná, přesto měl o ni někdy obavy.

Terézin syn byl postupně samostatnější.

Pavlínin syn bral vadu svého sluchu jako přirozenou součást života a byl velmi společenský.

Hančin syn měl kamaráda, ale v kolektivu to nebylo ideální.

Dcera Petronely hůř navazovala vztahy.

Dcera Milany si se slyšícími vrstevníky nerozuměla, našla si však kamarády v kurzu znakového jazyka.