Zpět na Další potížena téma

Pavlínin syn bral vadu svého sluchu jako přirozenou součást života a byl velmi společenský.


Pavlína

  • Věk v době rozhovoru: 31 let (Pavlína), 5 let (syn)
  • Věk dítěte v době diagnostikování: od narození
  • Sluchová ztráta dítěte: těžká
  • Kompenzační pomůcka: sluchadla

Textová verze


T: Jak sám syn o svojí vadě sluchu mluví? Jak to vnímá, co myslíte? 

P: No, občas toho jakoby využívá, třeba říká, že neslyší, když nechce zrovna poslouchat. Povídá „mám vadu sluchu, neslyším.“ Ale sluchadla bere jako přirozenou součást, dokonce teď napodruhé už si je i vybral sám, červená se mu moc líbila, on má rád hasiče, tak si vybral svoji barvu, červená s modrým háčkem. Takže se mu i líbí, těšil se na ně, bere to jako svoji součást, prostě špatně slyší, tak nosí sluchadla, která mu pomáhají.

T: Setkala jste se někdy s tím, že by třeba děti na něho reagovaly tak, že je jiný, anebo celkově okolí? P: Tak, syn má takovou povahu, je hodně komunikativní a společenský, nemá problém se seznamovat. To se občas stávalo spíš, když byl menší, tak se děti ptaly, co to má, koukaly, tak jsme jim to zběžně vysvětlili. Ale ony ty malé děti v tomto věku to ještě berou, a když řeknete, že má syn sluchadla, protože špatně slyší, tak ok, v pořádku a hrají si dál, nikdy se nad tím nějak víc nepozastavovaly nebo nevyčleňovaly ho kvůli tomu.

Další zkušenosti:

Vada sluchu Luciiny dcery byla způsobena Waadenburgovým syndromem.

Terezie zvažovala, jestli dcera nemá Aspergerův syndrom.

To, že má duální diagnózu, způsobuje synovi Hanky největší potíže ve škole.

Dcera Pavly na záněty uší netrpěla.

Syn Radky R. měl v jednom období záněty často.

Jitka si všimla, že syn má omezenou schopnost bezděčného učení.

Syn Pavlíny měl potíže s grafomotorikou.

Dcera Petronely byla vznětlivá.

Starší syn Martiny C. býval po škole unavený.

Radkova dcera byla samostatná, přesto měl o ni někdy obavy.

Terézin syn byl postupně samostatnější.

Pavlínin syn bral vadu svého sluchu jako přirozenou součást života a byl velmi společenský.

Hančin syn měl kamaráda, ale v kolektivu to nebylo ideální.

Dcera Petronely hůř navazovala vztahy.

Dcera Milany si se slyšícími vrstevníky nerozuměla, našla si však kamarády v kurzu znakového jazyka.