Zpět na ADHD a rodinný životna téma

Ivana sdílela zkušenosti s popisným typem komunikace. 


Ivana

  • Věk v době rozhovoru:  43 let

Textová verze


P: Třebas máme hrozný problém s mladším synem, že syn začne ječet, a tím (jméno syna) dostane do vyšších grádů. Ale v té škole to funguje tam, ta třída, tam je asi pět opravdu altruistických holčiček, který se dokážou vymezit a říct, (jméno syna), nešahej na to, nebo (jméno syna), dej tu ruku pryč, (jméno syna), slez z té skříně. A on je poslechne. A to je pro mě úplně neuvěřitelný zázrak, když vidím, že reaguje na ten popisný jazyk. To mimochodem, když jsme dělali, my jsme zkoušeli cokoliv, i video trénink interakcí v rámci rodiny, tak opravdu když se mluví tím popisným jazykem, popisem tak (jméno syna) přestane a to funguje. Takže v té třídě dokáže žít, aniž by tím lidem hrozně vadil.   

T: Co je teda ten popisnej jazyk? 

P: (Jméno syna) hrozně dlouho trvalo, než začal o sobě říkat já. Tak popisným jazykem, jedeme v autobuse a (jméno syna) začne, pořád se hejbe, pořád pokopkává nohou, kope ženskou před námi a já řeknu (jméno syna) kope paní, paní to bolí, (jméno syna) pořád kope paní. Tak popsat, to, co dělá a on přestane.

Další zkušenosti:

Petra hovořila o tom, že s partnerem nastavili synovi s ADHD mantinely, a díky tomu diagnóza neovlivnila jejich rodinný život.

Dle slov Kláry se s dětmi s ADHD muselo vždy dopředu plánovat a nebylo možné se impulzivně rozhodnout pro nějakou aktivitu.

Ivana si do práce chodila odpočinout od plného domácího nasazení, které nazvala „bojem o přežití“.

Michaela vzpomínala na vyčerpávající noci, když byli jejich synové s ADHD miminka.

Julie si uvědomovala, že její syn s ADHD vyžadoval mnoho pozornosti, a proto se to snažila dceři vynahradit.

DleHany se kvůli neporozumění staršími sourozenci stalo pro syna s ADHD domácí prostředí jako nepřátelské území.

Ivana popisovala komplikovaný vztah mezi jejími syny.

Dcera Evy nezvládala situace, kdy se se sourozenci měla dělit a postrádala klid a prostor.

Diana asi myslela, že její tchýně přijala diagnózu ADHD jejího vnuka díky společnému soužití.

Pavla se bála účastnit společenských akcí kvůli nepředvídatelnému chování jejího syna s ADHD.

Michaela popisovala, jak projevy hyperaktivity narušovaly klidné prožití vánočních svátků.

Julie se kvůli svým dětem naučila komunikovat o pocitech.

Ivana sdílela zkušenosti s popisným typem komunikace.