Vzkazy lékařům

Vzkazy lékařům

Ptali jsme se pacientů s IBD, co by vzkázali a doporučili lékařům, případně jiným zdravotníkům. Postupně se rozhovořili o různých tématech, které se týkaly odbornosti lékařů, jejich přístupu a vztahu k pacientům, i zdravotního systému obecně.

OBSAH STRÁNKY


Odbornost lékařů

Informace a vysvětlování

Účastníci našeho výzkumu opakovaně zdůrazňovali potřebu dostávat od svých lékařů dostatek informací. Vyjádřili přání, aby se zdravotničtí profesionálové nezlobili, když kladou otázky, které jsou nepodstatné nebo hloupé. Někteří účastníci vyzvali lékaře, aby kladli větší důraz na poskytování základních informací zejména novým pacientům. Toto doporučení zmiňovali hlavně ti, kteří měli pocit, že po zjištění diagnózy nedostali dostatek informací, což vedlo k jejich nejistotě. Lukáš by ocenil, kdyby lékaři během vizit v nemocnici věnovali více času zodpovídání otázek pacientů a vysvětlování detailů.

Alice uvažovala o tom, že by jí pomohly informace a povzbuzení.

Nepodceňovat symptomy

Někteří pacienti vzkázali lékařům a dalším zdravotníkům, aby poslouchali pozorněji a za žádných okolností nepřehlíželi potíže pacientů. Pacienti vyjádřili potřebu diskutovat se svým lékařem, pokud vnímali rozdíl mezi tím, jaké jsou klinické výsledky a jak se sami cítí. Mnozí z nich zažívali nesoulad mezi objektivními klinickými měřeními a subjektivními symptomy nebo pocity. Považovali za důležité, aby odborníci byli s tímto nesouladem obeznámeni. Kateřina doporučovala nepodceňovat symptomy u nových pacientů.

Nejhorší zkušenosti s lékaři byly v případě Martina spojené s nedostatkem důvěry.

Zajištění kvalitní a péče

Vzkazy části pacientů se týkaly kvality péče. Nejdůležitějším požadavkem, který účastníci vyjádřili, byla vysoká kvalita a vhodná zdravotní péče. Poskytování nejlepší možné péče a zohledňování všech symptomů byly podle nich zásadní pro dosažení pozitivních výsledků léčby. Dále zdůrazňovali důležitost vzdělaných a informovaných zdravotníků. Kompetentní zdravotníci by měli mít povědomí o nejnovějších trendech v léčbě IBD, měli by být obeznámeni s dostupnými možnostmi léčby a udržovat krok s pokrokem v oboru. Lenka proto lékařům vzkázala, aby se neustále vzdělávali. Romana doporučovala, aby lékaři konzultovali případ se svými kolegy, aby si rozšířili obzory.

Romana potřebovala vědět, že lékař pro ni dělá to nejlepší.

Přístup lékaře k pacientovi

Někteří pacienti hovořili ve svých vzkazech lékařům o přístupu lékařů a vztahu lékař-pacient.  Doporučovali humanistický, empatický, tolerantní, skromný, osobní, ochotný, chápající a soucitný přístup. Vynikl důležitý motiv potřeby individualizované péče a uplatnění celostního přístupu k pacientovi.

Nevnímat pacienta jako diagnózu

Vzkazy, doporučení a někdy i kritika směřovaná na lékaře byly nejčastěji spojeny s lidským přístupem k pacientům s IBD. Někteří účastníci zmínili své negativní zkušenosti, kdy měli pocit, že jsou vnímáni pouze jako „střeva“, „chemická laboratoř“ nebo redukováni na diagnózu. Poskytování péče jim připadalo jako „oprava auta“ nebo „práce na montážní lince“.

Alžbětě připadalo, že ji lékaři vnímají spíše jako stroj k opravě než jako lidskou bytost.

Být přátelský a laskavý

Důležité bylo téma komunikace mezi lékařem a pacientem. Podle účastníků by měla být komunikace otevřená a přátelská, vytvářející uvolněnou atmosféru, která pomáhá pacientům překonat stud nebo rozpaky. Důležité je, aby lékař pacienta respektoval. Někteří pacienti zdůrazňovali potřebu překlenout propast mezi lékařem a pacientem. Ocenili, když se podařilo navázat vztah s lékařem založený na přátelství, důvěře a vzájemné sympatii. Marta a Jindra byli rádi, když se jich lékař ptal, jak se měli na dovolené. 

Lukáš oceňoval podporu ošetřujícího lékaře a ochotu a přátelskost zdravotních sester.

Důvěra a bezpečí

Koncept důvěry se během analýzy objevil jako velmi důležitý. Pokud pacient vnímal podporu od svého lékaře, mohou pocity vděčnosti a jistoty být velmi silné a pomáhat při zvládání i náročných situací s chronickým onemocněním.

Pavel L potřeboval pocit jistoty a vzájemnou důvěru

Zdravotní systém

Některé vzkazy pacientů s IBD se týkaly spíše zdravotnického systému než lékařů samotných. Pacienti hovořili o tom, že by si přáli, aby měl na ně lékař dostatek času. Někteří účastníci vnímali, že pokud je lékař opravdu oddán své práci, v současném zdravotním systému pro něj není možné všechno stihnout během své pracovní doby. Jedním z aspektů, na který někteří účastníci výzkumu upozornili, byla možnost volby kvalitní zdravotní péče. Bohužel zažili, že takové možnosti nebyly všude dostupné. Jiní účastníci uváděli, že měnili lékaře a podařilo se jim najít lepší péči jinde. Dostupnost zdravotní péče se lišila ve velkých městech (obvykle s IBD centry) a místech vzdálenějších od IBD center.

Karla zdůrazňovala potřebu dostatku času na pacienta a ocenila by propojení zdravotnických systémů