Vzkazy pro blízké pacientů s IBD

Vzkazy pro blízké pacientů s IBD

Ptali jsme se pacientů, co by rádi vzkázali rodinným příslušníkům a blízkým lidem, kteří mají ve svém okolí někoho s IBD.

OBSAH STRÁNKY


Podpora, empatie

Někteří účastníci výzkumu hovořili o tom, že zejména na začátku, kdy se dozvěděli o své nemoci, byla pro ně důležitá sociální podpora od blízkých. Ocenili, když okolí dalo najevo, že je tu pro ně. Pacienti mohli být podráždění, a ne vždycky chtěli o své nemoci mluvit. Pomáhalo jim, když byli jejich blízcí empatičtí a netlačili na ně. S tím také v mnoha případech korespondovaly jejich vzkazy a doporučení. Lenka doporučila být shovívaví k horší náladě a pacienta nelitovat, Zdenka doporučila empatii a nadhled. 

Romana doporučila zapojit člověka do rozhodování o tom, jakou podporu potřebuje.
Pavel L. doporučil nevyptávat se a respektovat, když o nemoci člověk nechce mluvit.

Trpělivost

Někteří pacienti měli problémy s vykonávaním běžných aktivit, a to zejména v akutní fázi nemoci. Pomáhalo jim pochopení a trpělivost, když nedokázali dělat všechny aktivity tak dobře a rychle, jako dřív. Potřeba pochopení a trpělivosti byla častým tématem vzkazů pro blízké pacientů. Miloslava doporučila mít s člověkem trpělivost a být k němu laskavý. Dát mu čas, pokud nezvládá věci, které dříve zvládal tak rychle.

Michal vzkazoval mít s člověkem trpělivost a vyjádřit mu podporu.

Praktická pomoc

Pro některé pacienty s IBD byla přínosná praktická pomoc s běžnými aktivitami a úpravou jejich života, například stravovacího režimu. Proto ve svých vzkazech doporučovali příbuzným a blízkým dalších pacientů, aby jim nabídli pomocnou ruku.

Lenka Mariana doporučila nebagatelizovat nemoc a pomoci s běžnými věcmi.

Pochopení nemoci

Pacienti v našem výzkumu se také shodovali v tom, že jim pomohlo, když jejich blízcí pochopili jejich nemoc. Lukáš vzkazoval, aby si blízcí o IBD něco iniciativně přečetli, aby si dokázali představit, čím pacienti prochází. Miloš doporučil vnímavost, soucit a vzdělávání o nemoci.

Alena poradila pochopit nemoc a nebagatelizovat.

Vnímat pacienty jako rovnocenné a přijmout je

Více pacientů také hovořilo o tom, že časté připomínání nemoci a zbytečné otázky jim nepomáhaly. Nechtěli být definováni svým onemocněním. Chtěli být vnímaní jako rovnocenní. Kateřina doporučila nehroutit se a nepřehánět to s projevy soucitu, Ladislav radil respektovat osobní volby člověka.

Monika doporučila podporovat, ale nelitovat.

Rozptýlení

Pacienti hovořili o tom, že podpora, vyslechnutí a všechno dříve zmíněné jim pomáhalo. Avšak někdy jim stačilo jen rozptýlit se, vyrazit si ven, zasmát se. Díky tomu se mohli začlenit zpátky do života. Ondrej lidem v okolí pacienta doporučil nejprve vyjádřit podporu a později ho zapojit do běžných aktivit, jako jsou například procházky.

Martina doporučila vypovídat se, ale nehroutit se z toho a umět se společně i zasmát.