Nezanedbatelnou část svého dětství a dospívání tráví děti ve škole. Ptali jsme se proto rodičů dětí s epilepsií, jaké mají zkušenosti se školním prostředím.
Větší vliv má epilepsie na prožívání školy v případě, že má dítě
OBSAH STRÁNKY
Rodiče, se kterými jsme hovořili, se s námi podělili o své zkušenosti se školním a předškolním vzděláváním svých dětí. Děti navštěvovaly jak běžné, tak speciální školy či školky.
Rodiče, se kterými jsme hovořili, byli s přístupem školy k jejich dětem většinou spokojeni. Vážili si toho, když škola poskytovala jejich dětem příjemné prostředí. Oceňovali, když
Pro rodiče bylo také důležité, když školy či školky respektovaly specifická opatření u jejich dětí. Např. upravily režim tak, aby mohlo dítě se speciální dietou dostat najíst, kdy potřebovalo, nebo dítě nenechali na procházkách chodit jako poslední, aby si mohl někdo včas všimnout případného záchvatu a předešlo se zranění.
Nepříjemnou zkušenost měl XX se školkou. Ta nesouhlasila s tím, aby ji její/jeho syn/dcera nadále navštěvoval/a po tom, co jí/mu byla diagnostikována epilepsie. Podle rodičů se k věci školka takto postavila kvůli obavám z toho, že by mohlo mít dítě ve školce záchvat a oni museli přijmout zodpovědnost za jeho řešení. Lucku nepříjemně překvapil přístup školy, když jejího syna nevzali kvůli epilepsii na lyžařský výcvik.
To, jak děti s epilepsií a jejich rodiče vnímali školu, záviselo z velké části na přístupu pedagogů k dětem. Rodiče v kontaktu s učiteli oceňovali
Ne vždy měli rodiče s pedagogy svých dětí jen pozitivní zkušenosti. Rodiče mrzelo, když učitelé
Ryba zmínil, že většinou musel se školkou jezdit na plavecké výcviky, protože učitelé nechtěli být zodpovědní za záchvat, který by se v průběhu plavání mohl vyskytnout.
V některých případech měli rodiče pocit, že učitel nechápe jejich situaci, což někdy vyústilo v neshody s vyučujícím. Zkušenosti jiných rodičů byly, že děti dostávaly poznámky za nedostatky, které byly spojené s diagnózou dítěte.
Někteří rodiče hovořili o tom, že pokud jejich děti nebyly ve škole spokojené a špatně prospívaly, pomohla jim změna třídy, školy či opakování ročníku.
Někteří rodiče dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a zdravotními obtížemi upřednostňovali speciální školy či školky pro děti s postižením.
Rodiče, kteří měli zkušenost se speciální mateřskou školou, uváděli, že dětem poskytovala individuální péči. Děti zde měly také možnosti logopedické péče, muzikoterapie nebo canisterapie.
Informovanost učitelů a spolužáků dítěte o epilepsii byla pro rodiče důležitá, a proto se na ni snažili dbát. O tom, jak epilepsie u jejich dítěte probíhá, informovali učitele většinou sami. Martin však hovořil o tom, že učitele každý rok seznamuje s aktuálním zdravotním stavem jeho dítěte klinická psycholožka.
Rodiče oceňovali, když učitelé vyhradili ve výuce čas k informování dětí o tom, jak při záchvatu postupovat. Pan Jiří si myslí, že by se první pomoc při epilepsii měla vyučovat již na prvním stupni ZŠ.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami, které mají zdravotní obtíže znesnadňující jim samostatné zapojení do výuky, mohou využívat asistenta. Asistent pedagoga pomáhá dítěti zvládat školu a podporuje tak jeho vzdělávání. Asistenti mohou pomáhat žákům a studentům přímo ve výuce i v mimoškolních aktivitách.
Rodiče, jejichž děti asistenta využívaly, je vnímali jako podporu dítěte při učení i jako jeho ochranu před šikanou. Proces získání asistenta vnímali někteří rodiče jako nesnadný. Dle zákona totiž mohou služby asistenta vyžadovat jen děti s určitou diagnózou, důležitý byl také postoj školy.
Při výběru střední školy rodiče pociťovali různé emoce. Kombinoval se v nich strach o dítě a vize aspoň částečného odpočinku. V případě, že měly děti závažnější onemocnění či omezení (např. fyzické postižení), potýkali se s problémem, jak a kde najít školu, která by jejich dítěti vyhovovala. Naráželi i na malou osvětu, co se týče této diagnózy, a nabídku škol, které tyto děti můžou navštěvovat.
Někdy se u dětí mohou objevit epileptické záchvaty i ve škole. V tu chvíli řeší první pomoc většinou vyučující.
Někteří učitelé měli podle rodičů strach z podávání léků. Podání rektálního diazepamu, který se dětem dává jako lék první pomoci, mohou učitelé aplikovat až po schválení lékařem. Nejprve tedy volají záchrannou službu, aby mohli podání konzultovat. Lucie mluvila o tom, jak kdysi učitelé mohli lék podat sami, což bylo efektivnější.